IKT i læring: Realisering av formativ test
Som arbeidskrav 8 i IKT i læring skal vi skissere tre ulike opplegg med
formativ bruk av digitale tester, og realisere en av dem. Dette er del 2 og 3 der jeg skal realisere et av oppleggene.
Opplegget baserer seg på en før- og ettertest. Elevene har jobbet med kombinatorikk, og spørsmål 1-3 er repetisjon av dette. Spørsmål 4-10 er fremmed for dem, og er om det vi skal gjennomgå og arbeide med denne økten. Elevene får i lekse å svare på testen før undervisningsøkten, og de siste 10 minuttene av økten brukes til å svare på den en gang til etter at de har jobbet med stoffet. Alle spørsmålene rettes automatisk, og der de skal taste inn egne svar har jeg brukt nøkkelord med alternativer som også kan være riktige. Det er viktig at elevene får umiddelbar tilbakemelding på testen, og da må den nesten være selvrettende. Her kommer noen spørsmål som beskriver testen.
Her har jeg laget et enkelt flervalgsspørsmål som de skal ha gode forutsetninger for å svare på etter å tidligere ha jobbet med kombinatorikk.
Her har jeg skrevet inn en definisjon på sannsynlighet, men utelatt tallene. De skal prøve å skrive inn riktige tall, og må resonnere seg frem til hva som kan stemme. Også her har jeg brukt nøkkelord og alternativer som du kan se i de to neste skjermbildene. "1" er det samme som "100%", og jeg har også "100 %" med mellomrom mellom 100 og % som alternativ. Det er viktig å prøve å ta høyde for alle de ulike måtene elevene kan svare på når testen skal være selvrettende.
Dette er et flervalgsspørsmål om et veldig sentralt begrep i sannsynlighetsregning. Dette er det viktig å kunne.
Dette spørsmålet er et forsøk på å bevege seg litt høyere opp i Blooms taksonomi, og de må lese alternativene grundig og reflektere over svarene sine. Det er to riktige alternativer, klarer du finne ut hvilke? :)
Refleksjon
Det å lage en digital test i Its Learning er ganske intuitivt, og det er mange muligheter til å lage kreative og gode spørsmål. Det krever nok ikke mye opplæring å lage slike tester, og gjennom å hoppe i det og gjøre litt feil lærer man det ganske kjapt. Det som derimot er vanskelig er å lage spørsmål som faktisk er gode. I dette tilfellet var et av premissene at testen skulle være selvrettende, og det å spenne over hele Blooms taksonomi er ganske vanskelig. Jeg ser at de fleste spørsmålene mine ligger relativt lavt i taksonomien, men forsøkte å gjøre det litt mer reflekterende i spørsmål 10. Det ville på mange måter vært en fordel å hatt med åpne spørsmål, og det gir mulighet for mer refleksjon, men samtidig er det vanskelig å kombinere med umiddelbar tilbakemelding siden lærer må manuelt inn og se gjennom besvarelsene. Nøkkelord slik jeg har brukt i blant annet oppgave 3 og 5 kan brukes til å gi umiddelbar tilbakemelding på åpne oppgaver, men jeg ser for meg at det mest er egnet til å se etter faktasvar, siden vi på forhånd må skrive inn det vi forventer at elevene skal svare.
Oversikt over de ulike typene spørsmål man kan bruke i Its Learning:
Jeg har ikke fått gjennomført testen med elevene mine (fortsatt sommerferie), men har fått en kollega til å ta en titt på den. Han ser potensialet i denne typen tester, og mener det kan være en god måte å skape variasjon på. Han trakk spesielt frem at det var positivt med ulike typer spørsmål (teoretiske, tradisjonelle sannsynlighetsoppgaver med kronestykker, terninger, osv.., og mer praktisk rettede oppgaver basert på virkelige situasjoner) på mange forskjellige nivå.
Opplegg 1
I dette blogginnlegget skal jeg gå nærmere inn på opplegg 1, som er en formativ før- og ettertest i kombinatorikk og sannsynlighetsregning i 9. klasse. Testen er laget i læringsplattformen Its Learning.Opplegget baserer seg på en før- og ettertest. Elevene har jobbet med kombinatorikk, og spørsmål 1-3 er repetisjon av dette. Spørsmål 4-10 er fremmed for dem, og er om det vi skal gjennomgå og arbeide med denne økten. Elevene får i lekse å svare på testen før undervisningsøkten, og de siste 10 minuttene av økten brukes til å svare på den en gang til etter at de har jobbet med stoffet. Alle spørsmålene rettes automatisk, og der de skal taste inn egne svar har jeg brukt nøkkelord med alternativer som også kan være riktige. Det er viktig at elevene får umiddelbar tilbakemelding på testen, og da må den nesten være selvrettende. Her kommer noen spørsmål som beskriver testen.
Her har jeg laget et enkelt flervalgsspørsmål som de skal ha gode forutsetninger for å svare på etter å tidligere ha jobbet med kombinatorikk.
Dette spørsmålet er litt mer sammensatt, og krever at de må tolke
oppgaven. De kan svare med tall eller med en setning, og så lenge 24
står et sted i svaret får de automatisk riktig.
Her har jeg skrevet inn en definisjon på sannsynlighet, men utelatt tallene. De skal prøve å skrive inn riktige tall, og må resonnere seg frem til hva som kan stemme. Også her har jeg brukt nøkkelord og alternativer som du kan se i de to neste skjermbildene. "1" er det samme som "100%", og jeg har også "100 %" med mellomrom mellom 100 og % som alternativ. Det er viktig å prøve å ta høyde for alle de ulike måtene elevene kan svare på når testen skal være selvrettende.
Dette er et flervalgsspørsmål om et veldig sentralt begrep i sannsynlighetsregning. Dette er det viktig å kunne.
Dette spørsmålet er et forsøk på å bevege seg litt høyere opp i Blooms taksonomi, og de må lese alternativene grundig og reflektere over svarene sine. Det er to riktige alternativer, klarer du finne ut hvilke? :)
Refleksjon
Det å lage en digital test i Its Learning er ganske intuitivt, og det er mange muligheter til å lage kreative og gode spørsmål. Det krever nok ikke mye opplæring å lage slike tester, og gjennom å hoppe i det og gjøre litt feil lærer man det ganske kjapt. Det som derimot er vanskelig er å lage spørsmål som faktisk er gode. I dette tilfellet var et av premissene at testen skulle være selvrettende, og det å spenne over hele Blooms taksonomi er ganske vanskelig. Jeg ser at de fleste spørsmålene mine ligger relativt lavt i taksonomien, men forsøkte å gjøre det litt mer reflekterende i spørsmål 10. Det ville på mange måter vært en fordel å hatt med åpne spørsmål, og det gir mulighet for mer refleksjon, men samtidig er det vanskelig å kombinere med umiddelbar tilbakemelding siden lærer må manuelt inn og se gjennom besvarelsene. Nøkkelord slik jeg har brukt i blant annet oppgave 3 og 5 kan brukes til å gi umiddelbar tilbakemelding på åpne oppgaver, men jeg ser for meg at det mest er egnet til å se etter faktasvar, siden vi på forhånd må skrive inn det vi forventer at elevene skal svare.
Oversikt over de ulike typene spørsmål man kan bruke i Its Learning:
Jeg har ikke fått gjennomført testen med elevene mine (fortsatt sommerferie), men har fått en kollega til å ta en titt på den. Han ser potensialet i denne typen tester, og mener det kan være en god måte å skape variasjon på. Han trakk spesielt frem at det var positivt med ulike typer spørsmål (teoretiske, tradisjonelle sannsynlighetsoppgaver med kronestykker, terninger, osv.., og mer praktisk rettede oppgaver basert på virkelige situasjoner) på mange forskjellige nivå.
Kommentarer
Legg inn en kommentar