Formativ vurdering med Kahoot!?
Kahoot er en nettbasert tjeneste der vi kan lage eller finne ferdige quizer om alle slags tema. Den viser spørsmål og alternativer på en storskjerm, og alle deltakerne bruker mobiltelefon, nettbrett, PC, osv.. til å svare på riktig alternativ. For mer informasjon om Kahoot kan jeg anbefale å sjekke ut hjemmesiden https://kahoot.com/.
Jeg testet Kahoot for første gang som praksisstudent i 2014, og tenkte med en gang at dette var noe jeg ønsket å integrere i undervisningen. Jeg var begeistret, og elevene var minst like begeistret som meg! Konkurranseinstinktet tar over, og man kan ofte høre jubelbrøl når de svarer riktig på ganske ordinære repetisjonsspørsmål! Jeg har siden brukt det jevnt og trutt, som regel med selvlagde quizer som introduksjon eller repetisjon av en undervisningsøkt, men også ved at elevene har fått bidra til å lage dem.
Som arbeidskrav 5 i "IKT i læring" skal vi skrive om et digitalt vurderingsopplegg som har vært vellykket. Jeg ønsker i den forbindelse å fortelle litt om mine erfaringer med å la elevene lage spørsmål til Kahoot-quizer, og deretter bruke quizen til formativ vurdering i forkant av en prøve i et emne. Hensikten med dette er å repetere stoffet, og samtidig gi elevene raske tilbakemeldinger om hva de bør jobbe videre med før en prøve. Dette opplegget er faguavhengig, og jeg har gjort det i både matematikk og naturfag, men kommer til å bruke emnet "celler og arv" i naturfag som eksempel.
Kompetansemål fra kunnskapsløftet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Det er lite som trenger å forberedes før første økt når elevene skal lage spørsmål, men det kan ta litt tid å gå gjennom alle spørsmålene og lage til Kahoot'en til neste økt. Det er viktig at den blir klar så snart som mulig slik at læringsutbyttet for elevene blir størst mulig. Kahoot er ganske intuitivt og nybegynnervennlig, men det kan fortsatt ta litt tid å bli helt trygg på hvordan det fungerer.
Gjennomføring
Vi har jobbet en stund med celler og arv, og det nærmer seg tid for prøve. Som repetisjon og øving til prøven får elevene i oppdrag å lage Kahoot-spørsmål fra det vi har vært gjennom.
De jobber med læringspartner og får i oppdrag å lage 3 spørsmål til et utvalgt delemne. Hvert spørsmål skal ha 2-4 fornuftige alternativer, og de må også nevne hvilket svar som er riktig. I tillegg tegner de en tilhørende figur som jeg i ettertid skanner inn.
Når økten er slutt samler jeg inn og kvalitetskontrollerer spørsmålene, og lager en Kahoot der jeg prøver å ta med så mange som mulig av dem. Jeg tenker det er viktig at hvert par får minst et spørsmål med i quizen, og jeg merker at de synes det er motiverende når "deres" spørsmål dukker opp. En stor del av spørsmålene vil overlappe, og i de tilfellene tar jeg kun med et av dem.
I neste undervisningsøkt gjennomfører vi quizen, og da vil det for elevene bli umiddelbart synlig hva de har fått med seg og ikke, og det hjelper meg som lærer å synliggjøre hva vi bør fokusere ekstra på de siste timene med emnet.
MAKVIS
Dersom vi tenker på MAKVIS, så vil denne formen for bruk av Kahoot bidra til motivasjon, rett og slett fordi det er gøy, og elevene har eierforhold til innholdet. Det at de jobber med å lage innholdet selv bidrar til aktivisering, og det er en variert måte å gjennomføre undervisningen på. Individualisering gjennom at hver enkelt får delta og se hva man kan, og samarbeid gjennom parvis arbeid med spørsmålene.
Mulige fallgruver
En mulig ulempe med bruk av Kahoot i undervisningen er at mange elever blir så opptatt av å svare raskt at de ikke får lest svaralternativene og tenkt gjennom dem på en god måte. Det er viktig at de gjøres bevisst på dette, slik at læringseffekten blir størst mulig.
Det hender også at ikke alle har med mobiltelefon, så da bør de samarbeide med læringspartneren.
Det er også noen utfordringer med internettilkoblingen. Trådløsnettet på skolen kan være ustabilt, og mobilnettet er ikke alltid til å stole på, så enkelte kan miste tilkoblingen og falle ut underveis i quizen.
For de av dere som ikke har testet ut Kahoot ennå, så anbefaler jeg å gi det et forsøk.
Jeg testet Kahoot for første gang som praksisstudent i 2014, og tenkte med en gang at dette var noe jeg ønsket å integrere i undervisningen. Jeg var begeistret, og elevene var minst like begeistret som meg! Konkurranseinstinktet tar over, og man kan ofte høre jubelbrøl når de svarer riktig på ganske ordinære repetisjonsspørsmål! Jeg har siden brukt det jevnt og trutt, som regel med selvlagde quizer som introduksjon eller repetisjon av en undervisningsøkt, men også ved at elevene har fått bidra til å lage dem.
Som arbeidskrav 5 i "IKT i læring" skal vi skrive om et digitalt vurderingsopplegg som har vært vellykket. Jeg ønsker i den forbindelse å fortelle litt om mine erfaringer med å la elevene lage spørsmål til Kahoot-quizer, og deretter bruke quizen til formativ vurdering i forkant av en prøve i et emne. Hensikten med dette er å repetere stoffet, og samtidig gi elevene raske tilbakemeldinger om hva de bør jobbe videre med før en prøve. Dette opplegget er faguavhengig, og jeg har gjort det i både matematikk og naturfag, men kommer til å bruke emnet "celler og arv" i naturfag som eksempel.
Kompetansemål fra kunnskapsløftet
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- beskrive oppbygningen av dyre- og planteceller og forklare hovedtrekkene i fotosyntese og celleånding
- gjøre rede for celledeling og for genetisk variasjon og arv
Det er lite som trenger å forberedes før første økt når elevene skal lage spørsmål, men det kan ta litt tid å gå gjennom alle spørsmålene og lage til Kahoot'en til neste økt. Det er viktig at den blir klar så snart som mulig slik at læringsutbyttet for elevene blir størst mulig. Kahoot er ganske intuitivt og nybegynnervennlig, men det kan fortsatt ta litt tid å bli helt trygg på hvordan det fungerer.
Gjennomføring
Vi har jobbet en stund med celler og arv, og det nærmer seg tid for prøve. Som repetisjon og øving til prøven får elevene i oppdrag å lage Kahoot-spørsmål fra det vi har vært gjennom.
De jobber med læringspartner og får i oppdrag å lage 3 spørsmål til et utvalgt delemne. Hvert spørsmål skal ha 2-4 fornuftige alternativer, og de må også nevne hvilket svar som er riktig. I tillegg tegner de en tilhørende figur som jeg i ettertid skanner inn.
Når økten er slutt samler jeg inn og kvalitetskontrollerer spørsmålene, og lager en Kahoot der jeg prøver å ta med så mange som mulig av dem. Jeg tenker det er viktig at hvert par får minst et spørsmål med i quizen, og jeg merker at de synes det er motiverende når "deres" spørsmål dukker opp. En stor del av spørsmålene vil overlappe, og i de tilfellene tar jeg kun med et av dem.
I neste undervisningsøkt gjennomfører vi quizen, og da vil det for elevene bli umiddelbart synlig hva de har fått med seg og ikke, og det hjelper meg som lærer å synliggjøre hva vi bør fokusere ekstra på de siste timene med emnet.
MAKVIS
Dersom vi tenker på MAKVIS, så vil denne formen for bruk av Kahoot bidra til motivasjon, rett og slett fordi det er gøy, og elevene har eierforhold til innholdet. Det at de jobber med å lage innholdet selv bidrar til aktivisering, og det er en variert måte å gjennomføre undervisningen på. Individualisering gjennom at hver enkelt får delta og se hva man kan, og samarbeid gjennom parvis arbeid med spørsmålene.
Mulige fallgruver
En mulig ulempe med bruk av Kahoot i undervisningen er at mange elever blir så opptatt av å svare raskt at de ikke får lest svaralternativene og tenkt gjennom dem på en god måte. Det er viktig at de gjøres bevisst på dette, slik at læringseffekten blir størst mulig.
Det hender også at ikke alle har med mobiltelefon, så da bør de samarbeide med læringspartneren.
Det er også noen utfordringer med internettilkoblingen. Trådløsnettet på skolen kan være ustabilt, og mobilnettet er ikke alltid til å stole på, så enkelte kan miste tilkoblingen og falle ut underveis i quizen.
For de av dere som ikke har testet ut Kahoot ennå, så anbefaler jeg å gi det et forsøk.
Kommentarer
Legg inn en kommentar