IKT i læring: Læringsdesign

Som arbeidskrav 11 i "IKT i læring" skal jeg skrive om et eksempel på et læringsdesign.

Læringsdesign omhandler hvordan vi kan planlegge timer eller fag. Et god måte å gjøre dette på er å følge ADDIE-modellen, som står for:
  • Analyze
  • Design
  • Develop
  • Implement
  • Evaluate
I tillegg er det viktig å lage gode læringsutbyttebeskrivelser (læringsmål) som er tydelig formidlet til elevene. Disse læringsmålene skal være sentrale både i undervisningsaktivitetene og vurderingene, slik at det er tydelig for elevene hva som de forventes å kunne, og hva de vil vurderes i (Biggs constructive alignment).
Bilde fra Flickr - laura pasquini. Lisens: CC BY-NC-SA 2.0
https://www.flickr.com/photos/souvenirsofcanada/15797074764


Eksempel på læringsdesign
Jeg bruker ADDIE-modellen som utgangspunkt, og prøver å ha Biggs constructive alignment i bakhodet slik at læringsmål, undervisnings- og læringsaktiviteter og vurdering er samstemte gjennom hele opplegget.

Analyze - hva skal læres, hvem skal lære, osv..

Fag: Naturfag
Tema: Elektrisitet
Målgruppe: Ungdomsskole (9. trinn)
Timer: 4

Kompetansemål (fra kunnskapsløftet)
  • bruke begrepene strøm, spenning, resistans, effekt og induksjon til å forklare resultater fra forsøk med strømkretser
Læringsmål (utgangspunkt i Biggs "constructive alignment")
  • fortelle om sammenhengen mellom strøm, spenning og resistans
  • designe og koble opp fungerende strømkretser
  • bruke voltmeter og amperemeter til å måle spenning og strøm over ulike deler av strømkretsen
  • bruke begrepene strøm, spenning og resistans til å forklare hva som skjer i strømkretsen 

Design - læringsobjektiv

Hvordan skal elevene nå læringsmålene? Her tenker jeg:
  • Tavleundervisning
  • Animasjoner
  • Praktiske oppgaver
  • Kahoot-quiz
  • Egenvurdering
  • Digital test
  • Praktisk prøve
Dette punktet henger sammen med det neste der jeg utvikler aktivitetene, og jeg skriver mer utfyllende om de tenkte aktivitetene der.

Develop - utvikle undervisnings- og læringsaktiviteter

Første time: 
  1. Introduksjon til tema og gjennomgang av læringsmål. 
  2. Gå gjennom begrepene elektrisitet, strøm og spenning vha. demonstrasjoner, animasjoner på elevenes datamaskiner og tavleundervisning. 
  3. Oppgaver til elevene. 
  4. Oppsummering av timen de siste fem minuttene.
Andre time:
  1. Kort repetisjon av forrige time. 
  2. Gå gjennom resistans og vise interaktive animasjoner.
  3. Elevene lager strømkretser med batteri, ledninger, motstander og lyspærer.
  4. Bruke voltmeter og amperemeter til å måle spenning og strøm.
  5. Kahoot-quiz med oppgaver om sentrale begreper og strømkretser.
  6. Oppsummering av timen de siste fem minuttene.
Tredje time:
  1. Repetere begrepene strøm, spenning og resistans. 
  2. Elevene får ut sett med ledninger, koblingsbrett, batterier, motstander, lyspærer, voltmeter og amperemeter, og i fellesskap lager vi strømkretser der vi ser hva som skjer når vi parallell- og seriekobler batterier, lyspærer og motstander. 
  3. Elevene får en oppgave som løses i par. Da skal de lage en strømkrets med serie- og parallellkobling, og måle spenning og strøm over ulike deler av strømkretsene. 
  4. To og to par settes sammen og forklarer hverandre hva de har gjort, hvilke resultater de fikk, og bruke begrepene strøm, spenning og resistans til å forklare resultatene. 
  5. Oppsummering av timen.
  6. Svarer på et egenvurderingskjema der de må tenke gjennom hva de har lært til nå. Dette er veldig nyttig både for elever og lærer, og kan sammen med sluttvurderingen gi en pekepinn på hvordan opplegget kan revideres.
Fjerde time: 
  1. Sluttvurdering. 
  2. Digital test på Its Learning (30 min).
  3. Praktisk prøve med kobling, måling og forklaring av strømkretser (30 min).

Implement - gjennomføring av opplegget

Her gjennomfører jeg opplegget beskrevet over med elevene over en tidsperiode på 4 klokketimer. Den siste timen går med til sluttvurdering.

Evaluate - underveisvurdering, sluttvurdering, evaluering av opplegg

Underveisvurdering
  • Kahoot-quiz
  • Medelevvurdering der to og to par setter seg sammen
  • Muntlige tilbakemeldinger i den praktiske undervisningen
  • Egenvurdering
Sluttvurdering
  • Digital test (30 min). Tester elevene i sammenhengen mellom begrepene strøm, spenning og resistans, og de blir også testet i oppgaver med ulike eksempel på strømkretser der de skal forklare hva som foregår i kretsene. F.eks. hvilken av lyspærene i kretsen som vil lyse sterkest, seriekobling vs. parallellkobling, osv.. 
  • Praktisk prøve (30 min). Oppgave der de skal lage en krets med gitte spesifikasjoner, og foreta målinger med voltmeter og amperemeter og forklare resultatene. Lærer kommer lærer rundt, og eleven demonstrerer og forklarer strømkretsen og resultatene.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

IKT i læring: Formativ bruk av digitale tester

Formativ vurdering med Kahoot!?