Bruk av åpent innhold - Khan Academy
Som arbeidskrav 7 i MOOCen IKT i læring skal jeg skrive om et opplegg som i stor grad bruker åpent innhold.
Åpent innhold
Hvorfor finne opp hjulet på nytt når det ligger en overflod av tilgjengelige ressurser og innhold som kan brukes på internett? Mye av det er merket med Creative Commons lisenser slik at det er tydelig at det kan brukes, og under hvilke betingelser. Slikt innhold kan vi finne direkte i google ved å søke etter fritt innhold, men en enklere tilnærming kan være å besøke nettsider som er tilrettelagt for deling av innhold som Del og bruk, Youtube, NDLA, Khan Academy, Ted, Facebook, osv.. og søke etter stikkord der.
Khan Academy
I matematikk har Khan Academy mange gode vidoesnutter, og jeg har tidligere testet å bruke flere av dem i omvendt undervisning. Noe av det er oversatt til norsk, og resten er såvidt jeg vet tekstet på norsk, så det fungerer fint selv om ikke alle elevene er sterke i engelsk. Det som er viktig når vi velger ut videoklipp elevene skal se, er at videoene har høy kvalitet, dvs. bra innhold, stemmebruk, lengde, oversiktlighet, osv.. Jevnt over erfarer jeg at videoene på Khan Academy er av meget høy kvalitet.
En stor fordel med å bruke Khan Academy er at jeg som lærer kan ha en egen bruker, og invitere elevene i klasser der jeg kan lage opplegg, og gi dem ulike læringsstier dersom det er ønskelig. Jeg kan følge med på hva elevene gjør, og se hva de ulike elevene har problemer med. Denne plattformen egner seg godt til omvendt undervisning, der elevene kan se videosnutter og svare på spørsmål som hjemmelekse før undervisningsøkter.
Tenkt opplegg
I dette opplegget tenker jeg å forsøke Khan Academy i klasserommet. Elevene har jobbet litt med enkle likninger, og det overordnede målet for denne økten er at de skal lære å løse likninger der den ukjente er på begge sider av likhetstegnet. Denne økten skal de bruke datamaskiner og se videoklipp om emnet på Khan Academy, og gjøre de tilhørende oppgavene etter videoene. Det vil være forskjellig hvor langt elevene kommer, og dersom de står fast i noen av oppgavene vil de få mulighet til å bruke hint eller se videoen om igjen.
For å komme videre til neste videosnutt må de svare rett på tre oppgaver etter hverandre, og det blir automatisk generert nye, men lignende oppgaver dersom de svarer feil.
Fordelen med dette opplegget er at det bidrar til større differensiering, og de som har få problemer med stoffet kan jobbe seg ganske kjapt gjennom og automatisk få større utfordringer, mens det blir mer tid til å følge opp de som trenger hjelp. Etter økten kan jeg som lærer logge meg inn på Khan Academy og hente ut oversikt over elevene og se hvem som har problemer med hva, og bruke dette i planleggingen mot neste time. Jeg tenker også at det kan virke motiverende for mange å jobbe med stoffet på en annerledes måte, og det bidrar til variasjon i undervisningen.
Potensielle utfordringer
For å gjennomføre opplegget trenger vi en PC til hver elev, og de må ha mulighet for å bruke headset slik at de kan høre hva som blir sagt uten å forstyrre andre. Mange av elevene har med seg ørepropper, og vi har også mulighet til å låne ut noen på skolen slik at alle får.
Lenker
Khan Academy: https://nb.khanacademy.org
Khan Academy logo og opphavsrett: https://khanacademy.zendesk.com/hc/en-us/articles/202263034-Trademark-and-Brand-Usage-Policy
Åpent innhold
Hvorfor finne opp hjulet på nytt når det ligger en overflod av tilgjengelige ressurser og innhold som kan brukes på internett? Mye av det er merket med Creative Commons lisenser slik at det er tydelig at det kan brukes, og under hvilke betingelser. Slikt innhold kan vi finne direkte i google ved å søke etter fritt innhold, men en enklere tilnærming kan være å besøke nettsider som er tilrettelagt for deling av innhold som Del og bruk, Youtube, NDLA, Khan Academy, Ted, Facebook, osv.. og søke etter stikkord der.
Khan Academy
I matematikk har Khan Academy mange gode vidoesnutter, og jeg har tidligere testet å bruke flere av dem i omvendt undervisning. Noe av det er oversatt til norsk, og resten er såvidt jeg vet tekstet på norsk, så det fungerer fint selv om ikke alle elevene er sterke i engelsk. Det som er viktig når vi velger ut videoklipp elevene skal se, er at videoene har høy kvalitet, dvs. bra innhold, stemmebruk, lengde, oversiktlighet, osv.. Jevnt over erfarer jeg at videoene på Khan Academy er av meget høy kvalitet.
En stor fordel med å bruke Khan Academy er at jeg som lærer kan ha en egen bruker, og invitere elevene i klasser der jeg kan lage opplegg, og gi dem ulike læringsstier dersom det er ønskelig. Jeg kan følge med på hva elevene gjør, og se hva de ulike elevene har problemer med. Denne plattformen egner seg godt til omvendt undervisning, der elevene kan se videosnutter og svare på spørsmål som hjemmelekse før undervisningsøkter.
Tenkt opplegg
I dette opplegget tenker jeg å forsøke Khan Academy i klasserommet. Elevene har jobbet litt med enkle likninger, og det overordnede målet for denne økten er at de skal lære å løse likninger der den ukjente er på begge sider av likhetstegnet. Denne økten skal de bruke datamaskiner og se videoklipp om emnet på Khan Academy, og gjøre de tilhørende oppgavene etter videoene. Det vil være forskjellig hvor langt elevene kommer, og dersom de står fast i noen av oppgavene vil de få mulighet til å bruke hint eller se videoen om igjen.
For å komme videre til neste videosnutt må de svare rett på tre oppgaver etter hverandre, og det blir automatisk generert nye, men lignende oppgaver dersom de svarer feil.
Fordelen med dette opplegget er at det bidrar til større differensiering, og de som har få problemer med stoffet kan jobbe seg ganske kjapt gjennom og automatisk få større utfordringer, mens det blir mer tid til å følge opp de som trenger hjelp. Etter økten kan jeg som lærer logge meg inn på Khan Academy og hente ut oversikt over elevene og se hvem som har problemer med hva, og bruke dette i planleggingen mot neste time. Jeg tenker også at det kan virke motiverende for mange å jobbe med stoffet på en annerledes måte, og det bidrar til variasjon i undervisningen.
Potensielle utfordringer
For å gjennomføre opplegget trenger vi en PC til hver elev, og de må ha mulighet for å bruke headset slik at de kan høre hva som blir sagt uten å forstyrre andre. Mange av elevene har med seg ørepropper, og vi har også mulighet til å låne ut noen på skolen slik at alle får.
Lenker
Khan Academy: https://nb.khanacademy.org
Khan Academy logo og opphavsrett: https://khanacademy.zendesk.com/hc/en-us/articles/202263034-Trademark-and-Brand-Usage-Policy
Kommentarer
Legg inn en kommentar